Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/8/e/6/sunnmatlyst.no/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284

5:2 Dietten

Dette er 5:2-dietten, og dietten for meg

Slik fungerer dietten og disse erfaringene har jeg fått:

Du faster to dager i uken. På disse dagene spiser kvinner bare 500 kalorier, menn 600. Det sies at metoden øker fettforbrenningen og skal forbedre helsen på sikt, samt redusere risikoen for sykdommer som demens og hjerte- og karsykdommer. Jeg er ingen forsker og kan ikke uttale meg om dette. Det jeg kan uttale meg om, er at denne dietten har funket 100 % for meg og min samboer, og har gitt oss et nytt syn på mat og kosthold.

Du kan faste to dager i strekk, eller med noen dagers mellomrom, og på fastedagene kan du fordele kaloriene over flere måltider i løpet av dagen, eller faste på vann, kaffe og te (pepsi max) gjennom dagen og så spise en middag med 500 kalorier.

Vi la fastedagene til mandag og onsdag. Vi valgte mandag siden det er rett etter en helg, føles godt å rense opp + det er en god start på uken. Onsdag, da er det lenge til neste fastedag.

Vi spiste somregel to måltider, lunch og en litt sen middag. For meg fungerte det best å vente så lenge jeg klarte med å spise første måltid. Jeg er ikke noe frokost menneske, så dette har ikke vært noe problem. Da holdt jeg også lengre til neste måltid. Dette måltidet inneholdt rundt 150 kcal. Middag spiste vi mellom kl18.00 og 19.00 og inneholdt mellom 250 og 350 kcal, alt etter hva vi hadde spist tidligere.

Spis passe de fem andre dagene. Man hører ofte at en kan spise hva som helst de dagene en ikke faster, men det har jeg liten tro på. Vi har vært ganske strenge med hva vi har spist, spesielt den første tiden. Målet var å spise rundt 1200 kcal, maks 1500 kcal.

For å få effekt av 5:2-dietten er det nok lurt å spise fornuftig de fem dagene i uken. Dette har gitt oss bedre matvaner de dagene vi spiser normalt. Vi har blitt mer bevist over hva vi spiser og siden dette ikke er en kortvarig prosess, men en livsstil, var det nødvendig å gjøre det til en vane.

Det er nok viktig å tenk over hvorfor en vil faste før en begynner.

Gammel vane er vond å vende. Det er nok lurt å bestemme seg for å prøve dietten i noen uker og bite tennene sammen den første perioden. Det er de første ukene som er harde. De første fastedagene var et sjokk for kroppen min, og jeg følte meg trøtt og sulten. Jeg var skrubbsulten da jeg begynte å faste, men jeg visste at det skulle gå over. Motivasjonen min var på topp, jeg var positiv og jeg fokuserte på de viktige helseeffektene.

I forhold til vekttap varierer det nok fra person til person. De første mnd. gikk jeg ned rundt 2 – 3 kg i uken. Det var en lettelse å gå på vekten å se disse resultatene. En lang periode lå vekttapet på rundt 1 kg i uken og den siste tiden på rundt 0,5 – 1 kg i uken.

I august 2016 nådde jeg vektmålet mitt og hadde gått ned 42 kg siden juni 2015 (det tok rett over et år). Min neste utfordring var å stabilisere vekten. Anbefalingene er at en reduserer fasten til en dag i uken eller spiser litt mer de dagene en faster. Jeg startet med å spise 700 – 800 kcal de dagene jeg fastet. Dette gjorde jeg en god stund (et par mnd). Jeg gikk fortsatt ned litt i vekt hver uke, så jeg gikk over til å faste en dag i uken (500 kcal). Dette fungert veldig bra og jeg er ble ganske stabil i vekten. Det tok meg nesten et år å stabilisere vekten. Nå faster jeg ikke men er opptatt av å spise sunt og riktig. Denne dietten/ livstilen har lært meg utrolig mye om mat, kropp og helse og jeg ville ikke vært foruten. Det tok mye av min tid og det var mye å sette seg inn i, men jeg er så glad for at jeg tok dette valget.  

I mine yngre dager var jeg en aktiv person som elsket å danse, drev med karate og volleyball. Treningen dabbet mer og mer av med årene og jeg fikk aldri tilbake iveren til å trene. Jeg trente så og si ingen ting i løpet av denne prosessen som tok nesten 2 år. Derfor vet jeg hvor viktig det er for vekten og helsa å spise riktig. Trening er også viktig, men som med slanking må man være motivert. Jeg har endelig fått tilbake iveren til å trene og det føles helt fantastisk.

Er du motivert, klar til å satse og bestemt på å gå ned i vekt, kan jeg anbefale 5:2 dietten på det sterkeste. Det er det beste valget jeg har tatt som handler om min kropp og min helse.

♥ Oppskriftene i bloggen er ofte tilpasset til fastedagene, men også sunne og gode retter en kan hygge seg med resten av uken.

Ta kontakt hvis du har spørsmål eller trenger råd i forhold til 5:2 dietten, jeg hjelper så godt jeg kan 😉