Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/8/e/6/sunnmatlyst.no/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284

Ristede kikerter

Dette er en god erstatning hvis en har lyst på salt snaks. Det kan minne litt om nøtter eller ristede maiskorn. Det smaker veldig godt og har blitt en favoritt her i huset. De kan spises som snaks eller brukes i for eksempel salater. Disse ristede kikertene inneholde bare 160 kcal pr. 100 g (i motsetning til salte peanøtter som inneholder over 600 kcal pr. 100 g).

 

Ingredienser

  • 1 boks Kikerter
  • 7 g (1SS) Rapsolje (eller annen type olje)
  • Krydder: jeg bruker paprikakrydder, salt og pepper (her er det bare å velge i hva en selv syns er godt)

 

 

Fremgangsmåte

  1. Sett ovnen på 150 grader og legg bakepapir på et stekebrett.
  2. Hell av vannet og skyll kikertene.
  3. Legg kikerter på et håndklede og tørk av rester av vann.
  4. Bland olje og krydder i en bolle og vend kikertene godt i oljen.
  5. Spre kikertene på stekebrettet og stek dem i 60 minutter under omrøring hvert 20. minutt.
  6. Etter en time skrur du ovnen over på varmluft. Stek dem videre i 15 minutter. Pass på mot slutten at de ikke brenner seg.
  7. Ta brettet ut og avkjøle helt før du overfører til en lagringsbeholder.

 

  • Tips! Jeg anbefaler denne type kikerter. Jeg har prøvd forskjellige og med denne ble de best.

 

 

 

 

Author: Christi Tingbø

Jeg heter Christi og bor i Egersund sammen med min samboer og våre to barn. Etter en livsstils endring har jeg brukt mye tid på å utforske og eksperimentere med ulike råvarer og oppskrifter. Jeg liker god mat, jeg liker å lage mat, og jeg elske å lage en sunn og god matopplevelse. Her kan du finne oppskrifter som er sunne, gode og kan spises med god samvittighet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *