Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/8/e/6/sunnmatlyst.no/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284

Kylling med potetchips

En kjempegod rett som inneholder lite kalorier. Server med en stor og god salat.

Kylling inneholder fra 104 – 123 kcal pr. 100 g (det er forskjellig fra hvilke merke en kjøper. Jeg brukte Rema 1000 sine, best i pris. Disse inneholder 104 kcal pr. 100 g).

Poteter inneholder 72 kcal pr. 100 g.

 

Til to personer har jeg brukt 2 kyllingfilet, 3 mellomstore poteter, 100 g E-lett rømme og masse salat.

 

 

Fremgangsmåte

  1. Sett ovnen på 220 grader. Tilbered kyllingen med krydder en liker. Jeg brukte salt, pepper, paprikakrydder, oregano og hvitløkspulver. Legg dem i en ildfast form (uten olje eller smør).
  2. Stek kyllingen i 20 – 30 minutter (til den er gjennomstekt).
  3. Skjær potetene i tynne skiver og fordel dem på et stekebrett med bakepapir. Strø over krydder som salt, pepper, paprikakrydder, løkpulver, hvitløkspulver, oregano, chilikrydder.
  4. Når kyllingen er ferdig ta den ut og dekk formen med folie.
  5. Sett inn potetene og stek dem i ca. 15 minutter, sett komfyren på grill og stek dem videre i 5 – 10 minutter.
  6. Ta brettet ut og snu potetene, strø over litt krydder og stek dem videre undre grill i 5 – 10 minutter. Til de er så sprø som du liker dem (jeg bruker ikke olje eller smør og de kan bli ganske sprø uten).
  7. Smaker kjempe godt med salat og rømme til.

 

Author: Christi Tingbø

Jeg heter Christi og bor i Egersund sammen med min samboer og våre to barn. Etter en livsstils endring har jeg brukt mye tid på å utforske og eksperimentere med ulike råvarer og oppskrifter. Jeg liker god mat, jeg liker å lage mat, og jeg elske å lage en sunn og god matopplevelse. Her kan du finne oppskrifter som er sunne, gode og kan spises med god samvittighet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *